Resa till Japan
vintern 00 - 01
Den 22 dec 2000 åkte hela familjen Hedlund till Tokyo för att hälsa på Olof och Anette. Anders åkte från Italien över Frankfurt, Kristina och Kent åkte över Bangkok och Birgitta och jag (Stig) åkte över Paris.
Resan från Paris till Narita i Tokyo tog ca 12 timmar. På Naritaflygplatsen blev vi mötta av Olof och Anette (och Anders som kommit fram ett par timmar före oss).
Vi åkte buss och taxi till våningen som låg i Svenska ambassadens hus. Här är Runda bordet
Utanför flög det massor med djungelkråkor. Första eftermiddagen gick vi till en kinarestaurang och åt med pinnar.
På kvällen kom Kristina och Kent.

Julafton!
Vi tog en promenad på stan i det soliga vädret, Sen blev det jul-lunch hemma. Så blev det julklappsutdelning och kvällsmat (prinskorv, Janssons frestelse, köttbullar, skinka och mycket annat gott som O & A lagade till. + Öldrickning, förstås

Juldagen!
Sightseeing i Tokyo med hjälp av tunnelbana och apostlahästar. Här är Birgitta och jag i stadens vimmel. Två bröder på stan

Annandagen den 26/12!
gick vi ca 3 km till en båthamn vid floden. Vi hoppade på en båt och gjorde en tur uppåt floden (Sumida) till en annan stadsdel som hette Asakusabashi. Strosade omkring och köpte souvenirer. Sen tog vi Subwayen hem.

Onsdag 27/12
Började dagen med att gå till Tokyo Tower och åka upp i tornet. Sen gick vi till ett tempel i närheten. Lunch åt vi på en sushirestaurant, där maten kom på ett rullband. Matskålarna gick runt -runt, och det var bara att plocka åt sig det man ville ha. Sen åkte vi till Ginza. Damerna gick i varuhus, och vi åkte till SONY-skrapan. På kvällen tvättade vi och K & K packade väskorna. De skulle vidare till Thailand nästa dag. På kvällen kollade vi på video. (Notting Hill).

Torsdag 28/12
gick vi upp tidigt och vinkade av Kristina och Kent. Sen åkte vi till ett bryggeri-museum i Ebisu. Där fick vi smaka på olika ölsorter och betygsätta dem. När vi kom hem, spelade vi TP och tittade på Video.

Fredag 29/12
åkte vi och handlade i den internationella affären. Vi åkte till Roppongi och åt Mexikansk mat. Sen gick vi på irländsk pub, och drack öl.

Lördag 30/12
åkte vi till Orientel Bazar, där B. bl.a. köpte en kimono.

Nyårsafton 2000.
Vi kom till ett varuhus som hette Tokyo Hands. Jag köpte knivblad och ett stämjärn. På kvällen bjöd Anette och Olof på en jättegod nyårssupé. Sen gick vi till templet och tittade på nyårsfirandet 1000-tals människor hade samlats. Vid 12-slaget släppte alla upp vita ballonger. Man slog också i en stor klocka.

Nyårsdagen 01 01 01
reste Birgitta och Stig på egen hand till Yoyogi-koen Park. Tiotusentals japaner var också ute i det vackra vädret.Vi kom till et tempel där alla kastade pengar i "lakanshavet". Anette, Olof och Anders jobbade på ambassaden hela dagen. (Olof och Anders i datarummet).

2 januari 2001
Vi åkte subway till Imperial Palace. Kejsaren visar sig två gånger /år. På sin födelsedag 23 dec., och den 2 januari. Det var långa köer till Palatset, och flera säkerhetskontroller. Vi fick vänta ca en timme innan Akihito med familj visade sig på den inglasade balkongen, och vinkade till oss. Alla viftade med japanska flaggor. På kvällen tvättade vi och badade i poolerna i källaren.

3 januari 2001
Handlade lite souvenirer på Tokyo Hands bl.a. Anette lagade god kvällsmat.

4 januari
Tidigt upp. Anders åkte med flygbussen kl 7.00 och vi reste kl 9.00 Bra plats i planet. Efter 13 timmar var vi i Paris. På kvällen kom vi till Arlanda, och sen började bilresan hem. Vi fick byta av varann som chaufför flera gånger eftersom vi var trötta. 03.00 kom vi till Hjulsjö.

Den här sidan har besökts